Vi havde set frem til at sejle VM på Aarhus-bugten i slutningen af august, men på grund af de danske corona-regler blev VM flyttet til Valencia i Spanien, hvilket muliggjorde deltagelse af 189
både fra hele verden.
Det var fantastisk at være tilbage på den store internationale kapsejladsbane og dyste mod både nye og velkendte ansigter. En af vores tætteste konkurrenter var en lokal spansk besætning, samt den finske besætning, som vandt de nordiske mesterskaber i Aarhus et par uger forinden. De amerikanske og franske besætninger var også virkelig stærke og gav os kamp til stregen.
Vejrforholdene i Spanien er meget anderledes, og især bølgerne og varmen skal man vænne sig til at sejle i. Bølgerne adskiller sig markant, fordi Middelhavet og det Baleariske Hav skaber dønninger, hvilket kræver en anden teknik end vi er vant til.
Efter tre kvalifikationsdage, hvor vi havde været lidt op og ned i top10, gik vi i guldfeltet til de tre finaledage med en 8. plads - en placering, som holdt alle muligheder åbne. Ud over Dehn Racing kom fire andre danske besætninger i guldfeltet, hvilket i sig selv er en rigtig flot præstation af de danske sejlere – og at alle fire både endte i top25 var helt ekseptionelt.
Når så mange dygtige sejlere er samlet i guldfeltet, er det marginalerne, der tæller, og der var kamp om podiepladserne. På anden finaledag lå vi på førstepladsen, men blev slået af to lokale spanske besætninger til sidst og endte på en tredjeplads.
At vinde bronze overall til VM er den bedste danske placering nogensinde i 29er klassen, og Dehn Racing (Jens-Christian Dehn-Toftehøj og Jens-Philip Dehn-Toftehøj) er nu at finde i Wikipedia blandt de historiske top3 placeringer til VM.
Vi skal ikke hjem, vi skal videre … og vi stiller os øverst på podiet
Med en bronzemedalje om halsen kørte Dehn Racing videre til Workum i Holland, hvor der tre dage senere blev sejlet Eurocup-stævne. Eurocup er en række stævner, som hvert år kulminerer med et finalestævne på Gardasøen. I år er Eurocup-finalen og EM slået sammen, hvor vi ser frem til at deltage i slutningen af oktober.
Stævnet i Workum var et letvindsstævne, som stillede store krav til teknik og strategi. Desværre havde mange besætninger valgt at rekreere efter VM, så det var et mindre felt med kun 20 både, der stillede op. Dehn Racing placerede sig fra første sejlads i toppen og holdt førstepladsen stævnet igennem og kunne stille sig på toppen af podiet søndag eftermiddag og modtage guldmedaljen.
Alle veje fører til Kiel...
Og heldigvis havde 83 29er besætninger fundet vejen til Kieler Woche, hvor der blev sejlet Eurocup kun tre dage efter stævnet i Workum. Stævnet sejles over fire dage, som bød på blandet vejr og meget ventetid på vandet – her har erfaring stor betydning, og denne sikrede os 3. plads og dermed endnu en podieplads.
Commentaires